Artur "Dzikowy" Olchowy

Artur "Dzikowy" Olchowy

Dzoon fandomikon, pisarz, mazuroznawca, barista. Publikował opowiadania fantastyczne i grozy w Nowej Fantastyce, Fantomie, różnych antologiach, takich jak Wszystkie Kręgi Piekła, Gruzy, Tarnowskie Góry - miejskie opowieści czy Fantazje Zielonogórskie. Za powieść Czarownica znad Kałuży otrzymał nominację do Nagrody Fandomu Polskiego im. Janusza A. Zajdla. Pracowicie promuje ginący mazurski folklor, również na konwentach.

Program

schedule 18:00 - 18:50, sobota

location_on Sala 213 (Centrum Kultury i Sztuki)

person Artur "Dzikowy" Olchowy

label Prelekcja/ wykład

layers Blok Miś-Mysz

Czy jest coś ciekawszego niż... kamień?

Według Terry'ego Pratchetta zwierzęta dzielą obiekty na cztery kategorie: coś, co można zjeść; coś, co może cię zjeść; coś, z czym można kopulować; i kamień. Jest zatem kamień obiektem nudnym i nieprzydatnym, ale tylko pozornie, przynajmniej na Mazurach, bo w krainie tej, sowicie obdarowanej głazami narzutowymi przez lodowiec, kamień nie tylko wykorzystywano jako budulec do fortyfikacji, kościołów i dróg, ale składano na nim ofiary, układano w rytualne kręgi, strzelano nimi, zmuszano diabła do jego łupania, broniono się nim przed Tatarami. Krótko pisząc, kamień wniknął do mazurskich legend i szerzej do mazurskiego folkloru. O kamieniu historycznie, etnograficznie, anegdotycznie.

warning Przemoc, Tematyka polityczna, Religia i wierzenia

schedule 17:30 - 18:50, piątek

location_on Sala 215 (Centrum Kultury i Sztuki)

person Aleksandra Klęczar, person Artur "Dzikowy" Olchowy, person Anna Szumacher, person Anna "Chili" Traut-Seliga

label Panel dyskusyjny

layers Blok Panelowy

Etnograficzne i etnologiczne fundamenty fantastyki

U podstaw każdej udanej książki stoi dobry research i mocne osadzenie fabuły w realiach świata przedstawionego w powieści. Ale jak umocować fabułę w świecie? Dobrym narzędziem jest np. wykorzystanie schematów i archetypów znanych z legend, mitów, obrzędów, folkloru. Czy ta droga światotwórstwa jest dla każdego? Czy to naprawdę jest droga do literackiego sukcesu?